Když se budete lépe oblékat, budete se lépe cítit? Oblečení pro úspěch
Dnes jsem si pro Vás připravila trochu historie, psychologie... a budu se to snažit napasovat na oblékání, módu.
Proč se člověk, náš prapraprapředek začal vlastně oblékat (když pomineme potřebu tepla)?
- demostrace síly ( mám na to si ulovit mamuta atd.. z kůží se obléknout)
- demostrace - kdo jsem já
- jsem součástí určité komunity (také se budeme věnovat třeba subkulturám - další blogy)
- mám určité společenské postavení
Oblečením vyjadřujeme :
- naše názory
- kdo jsme nebo kým bysme chtěli být
- charakterové vlastnosti, povaha člověka
- příslušnost ke komunitě - třeba kroje
- k jaké společenské skupině patříme
- emoční stavy - city, afekty, náledy, vášně
Pomocí oblečení :
- se snažíme zalíbit druhému pohlaví (upozorníme na sebe)
- můžeme být vidět, být středem pozornosti
- ale také se můžeme ztratit v davu
- oděv nám pomůže zapadnou nebo se vůči něčemu vymezit
- vytvořit první dojem - dobrý či špatný
- cítit se třeba atraktivně, sebevědomě
STYL ODÍVÁNÍ = ŽIVOTNÍ STYL
Propojení jak žijeme, tak se oblékáme. Asi nejlepší příklad je na bezdomovcích - jak žijí, jaký mají životní styl - tak se oblékají.
slovo - ODÍVÁNÍ - neboli vystavení na ODIV, Ó - DIV se světe co na sobě mám.
Oblečení nás může i pobuřovat, ale vlastně to není oblečení, co nás pobuřeje. Odmítáme životní styl, který toto oblečení reprezentuje.
Co o Vás vypovídá Váš šatník?
Váš styl ovlinuje Vaši image, dojem, který si na Vás dělají ostatní. Tak i způsob, jak se k Vám lidé budou chovat . Co nosíte je poselství pro ostatní a pro sebe, kdo jste.
Pomáhá nám být vidět ve světle, ve kterém chcete být vidět.
Náš duševní stav ovlivňuje , jak se oblékáme a platí to i obráceně - oblečení ovlivňuje náš duševní stav.
Pokud se chcete dostat ze špatné nálady, tak si oblékněte - veselé barvy, přiléhavé oblečení. Místo volných stanů a tmavých barev, ve kterých se snažíte schovat, volte střihy zvýrazňující postavu a letní či jarní barvy.
Jelikož oblečení( i barvy) ovlivňuje myšlenky o sobě, náladu, postoje, seběvědomí, ale také způsob jakým komunikujeme s ostatními, tak se pojďme podívat na pár příkladů :
1. Nošení obleku při hádce dává tomuto člověku velkou výhodu proti někomu, kdo je v teplácích či neformálním oblečení.
2. Barva černých dresů oproti bílým dresům při fotbale - ovlivňuje, nagativně a agresivně jak nositele, tak pozorovatele.
3. Nošení bílých pláštů, zvyšuje respekt, pokud ho nosíte děláte věci více správně a soustředěně.
4. Nošení kancelářského oblečení (klasická košile, oblek, sukně atd.. NE džíny či volná trika, pytle) nás staví do správného rozpoložení pro úspěch.
5. 62 % žen si oblékne oblíbené šaty, když se cítí šťastné, pouze 6 % žen, když jsou smutné.
6. Víte k jakému kousku oblečení se ženy obracejí, když se cítí mizerně? Jsou to džíny.
7. Šťastné kousky oblečení jsou lichotivé, dobře ušité, vyrobené ze světlých a krásných látek
8. Výběr oblečení odpovídá náladě a používá se k ovládání nebo maskování emocí.
9. Pokud někdo pochválí oblečení, pak se dobré pocity, které zažíváte z pochvaly, často vrátí, když si věc znovu obléknete.
10. Umíte si představit třeba letušky v šortkách a tričku? Jak na Vás budou působit?
11. Nyní je móda teplákových souprav i do kanceláře. Jak na Vás bude působit třeba úřednice v této soupravě? Bude pro Vás důvěryhodná, svěříte jí svoje starosti a věříte, že Vám pomůže?
Máme zde i ekonomickou situaci a její působení na oblékání :
1. v době recese - ženy oblékají delší sukně či šaty
2. v době konjuktury - ženy oblékají kratší sukně či šaty
3. v dávných dobách fialová barva či hedvábí bylo tak drahé, že bylo jen pro panovníky atd.
4. bezdomovkyně - jejich ekonomická situace a oblékání versus třeba ředitelky, manažerky.
První dojem
prvním dojmem vyhodnocujeme - bude to přítel nebo nepřítel?
I když si nechceme udělat první dojem, stějně si ho uděláme (limbický systém) a to velmi rychle za 1 - 3 sekundy - do max. 4 minut.
hodnotíme - řeč těla
- vzhled zahalený do stylu
- fyzická podobnost obličeje, pokud je podobná Vaší tváři, tak člověku přisuzujete pozitivnější vlastnosti
Jak můžeme ovlivnit první dojem?
- vkusné oblečení, oblečení vhodné pro danou chvíli / barvy, střihy
- upraveným zevnějškem
- příjemné přirozené vystupování
- kultivovaný hlasový projev a gestikulace
Role a oblečení
Určitý druh oblečení, které je spojeno s nějakou rolí aktivuje všechny naše znalosti, očekávání, jak se lidé z dané profese chovají. Změnou oblečení vyvoláme dočasnou změnu identity (vlastně jako herci v divadle). Pokud se obléknete do role ředitele, lékaře, bezdomovce začnete tuto roli žít. Oblečením také můžeme uniknout ze své reality a vstoupit do reality někoho jiného.
Nakousnu ještě příští článek - ten bude, jak oblékáme svojí osobnost?
Do příště popřemýšlejte, jaká osobnost ve Vás převažuje ( podle Sigmunda Freuda) - můžete si nakreslit sněhuláka a každé kouli přiřadit důležitost . Největší spodní kouli přiřaďte co Vás nejvíce charakterizuje, až k té nejmenší podle Vašich preferencí.
SUPEREGO - neboli NADJÁ, - RODIČ - chce být dokonalé, tzv. rodičovská dokonalost, řád, ideály - jaký by člověk měl být, morálka
EGO - JÁ - DOSPĚLÝ - racionální složka, jací doopravdy jsme, která se řídí principy svědomí, empatie povinností a sociálních jistot.
ID - TO - DÍTĚ - pudová/vrozená, primární složka. Uspokojení slasti, jídlo, zábava, intezivní zážitky - adrenalin, sex , spirituální, touha po penězích, prestiži.
Každou složku 1, 2, 3 oblékáme samostatně a o tom v příštím blogu.
Doufám, že se blog líbíl. Děkuji, kdo přečetl až sem a těším se na příště. Monika
zdroje - moje hlava + absolovovaná školení a poznámky ze sešitů. Obrázky k volnému stažení na internetu.